Jordemoderi

Sovestillinger under graviditet

Måske ligger du og roder rundt i sengen om natten, fordi den stilling du plejer at sove i, ikke lige er så komfortabel, nu du er gravid. I jordemoderkonsultationen bliver jeg ihverfald tit spurgt, om gode sovestillinger under graviditet.

Plejer du at sove på maven giver det sig selv, at det kan ømme bryster og voksende baby, hurtigt sætte en stopper for. Og at sove på ryggen fungerer sikkert heller ikke lige så godt for tiden. Det er velkendt at gravide, der ligger på ryggen har en tendens til at få kvalme og blive svimle. Når det sker, skyldes det at den tunge livmoder kan komme til at presse ned på de store vena cava blodkar, som sender blodet tilbage fra kroppen til hjertet. Herved kan karrene trykkes, så cirkulationen ikke fungerer optimalt  Det kan babyen som regel heller ikke så godt lide, men i samme øjeblik du flytter på dig og ændrer position, er alt iorden igen.

Så ja – medmindre du er så træt, at du kan stå op at sove ( undskyld det var bare slet ikke sjovt) så er der kun sideleje tilbage.

Der cirkulerer en viden om, at det skulle være bedre at ligge på venstre side end på højre. Der er ikke fundet evidens for, at det har nogen som helst betydning for graviditeten som sådan, om du sover på højre eller venstre side. Sovestillinger er ikke raketvidenskab – hvis du ligger godt og finder hvile, er stillingen god og måske synes du ganske enkelt, at det er mest behageligt at sove på den side hvor barnet har sin ryg. Vidste du iøvrigt at et lille studie viser, at moderkagen har en tendens til at lejre sig i højre side af livmoderen, hvis du venter en dreng – og i venstre side hvis du venter en pige?

Nå men ellers er det så bare med at få sig stablet op med puder, til det bliver behageligt. Selvom det er en hel generation siden, jeg ventede mit sidste barn, husker jeg tydeligt det pudeshow, der skulle til for at finde hvile med et stort barn i maven, bækkengener og polyhydramnios (spandevis af fostervand). Først en lille pude eller et sammenfoldet håndklæde under nakken, 1 større pude under hovedet, en under maven og 2 hovedpuder i forlængelse af hinanden mellem knæene. … hold nu op … og hver gang den lille masede min blære og jeg måtte op og tisse – igen, igen, skulle det hele arrangeres forfra!

De mange puder kan fint erstattes af en sammenrullet dyne – eller du kan købe dig en speciel graviditetspude, som støtter barm og mave, aflaster et belastet bækken og afhjælper tunge ben.

Jeg har afsøgt markedet for dig og fundet den skønneste graviditetpude bbhugme. Puden er udtænkt af 3 kvindelige kiropraktorer med særlig viden og interesse i kvindekroppen under graviditet . Jeg har stor tiltro til kiropraktorer og deres kolossale viden, om det menneskelige skelet og de udfordringer, vi udsættes for i løbet af livet – så den pude tør jeg godt inspirere dig til at kigge nærmere på!

bbhugme-jordemoderlounge

Bbhugme er designet, så den understøtter en ergonomisk korrekt sovestilling og aflaster lige præcis de steder, der gør det nemmere for dig, at få en afslappet søvn i længere intervaller – og forhåbentlig vågne lidt mere udhvilet. Efter fødslen hvor du heller ikke får nok søvn – af nye grunde, der næppe lader sig afhjælpe med puder – kan bbhugme bruges til ammepude eller babynest. Tænker den vil være særdeles god til tvillingeamning. Det er en kæmpe fordel og selvsagt økonomisk besparende, at den ret dyre pude (1499.- hos f.eks. Lindholmof.dk ) på den måde, har flere funktioner. Efter sigende er den osse eminent, hvis man har ondt i lænd, ryg eller døjer med ischiassmerter.

sovestillinger-under-graviditet-6
En af ’mine’ gravide sagde forleden, at hun havde fået en graviditetpude i gave til sit babyshower. Ret god ide – det må være en skøn gave at få! Nå, men hun fortalte, at når hun virkelig trængte til at ligge på maven i løbet af dagen – eller hun havde lokket sin kæreste til at give sig lændemassage – samlede hun puden i en ring og lagde sig henover den  … smart!

 

Alt om pudens mere faktuelle egenskaber – såsom bambusbetræk og fyld af små antibakterielle kugler – og hvad ved jeg, kan du læse mere om her.

Ps.: Lider du af halsbrand kan det hjælpe, at stable dig op med puder i ryggen og sove lidt mere oprejst. Når man ligger højt med hoved og skuldre, reduceres risikoen nemlig for, at mavesyren løber op i spiserøret. Og sover du på siden er der faktisk nogle – der hvad angår halsbrand – mener det er bedre at vælge venstre side frem for højre …

Jordemoderlounge Helle2

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply