Gæsteskriv

Slut fred med din krop

Det er vist ingen hemmelighed, at jeg synes rigtig godt om forfatteren Marie Steenberger’s  bøger. I sin seneste bog skriver hun blandt meget andet, om kvinders kamp mod kroppen.
Jeg stillede Marie et par spørgsmål med udgangspunkt i et kapitel i bogen ‘Ser jeg tyk ud i den her mave?’ og det kom der dette fine gæsteblogindlæg ud af.
Maries ord gør os allesammen lidt klogere…

Marie Steenberger

“Du skriver i din bog, at du i din coachingpraksis møder gravide og nybagte mødre med et anstrengt forhold til mad og en mistet tro på kroppens ressourcer. Hvordan kan disse kvinder komme på sporet igen, og hvordan kan graviditeten være startskuddet til at slutte kampen mod egen krop?”

Gæsteindlæg af forfatter Marie Steenberger

Det er de færreste kvinder der udvikler et anstrengt forhold til mad mens de er gravide. I langt de fleste tilfælde er det blevet grundlagt allerede inden at kvinden bliver gravid.
Et stort antal kvinder lever i dag med et så anstrengt forhold til mad, at det går ud over deres humør, deres spisevaner, deres selvværd og deres lyst til sex med partneren.

60% bruger mere end 6 timer hver dag på at tænke på mad
I en miniundersøgelse jeg foretog i 2012, svarede 60% af de adspurgte (ikke gravide) at de bruger over 6 timer hver dag på at tænke på mad. Disse kvinder diskuterer og forhandler med sig selv om, hvad de må spise, hvad de ikke må spise, hvad de har lyst til og hvad de ikke burde spise.

75% sagde, at de har et så forpint forhold til mad, at det går ud over  livskvaliteten. 44% af de adspurgte var normalvægtige. Det er altså ikke kun overvægtige kvinder, der har et problem med mad. Også normalvægtige kan kæmpe med et anstrengt forhold til mad.

Som kvinder bliver vi hver dag bombarderet med idealer om, hvordan kroppen skal se ud. Og har man et problem med at tage på, er der stor sandsynlighed for, at man også har det, når man bliver gravid og SKAL tage på.

Graviditeten kan være et helle fra slankehysteriet
Heldigvis sker der ofte det, at en graviditet kan virke som et helle fra hele slankehysteriet. Og rigtig mange gravide nyder såmænd også, at de må spise mere mad, end de plejer.

Tanker om mad og vægt kan til gengæld hurtigt komme rullende tilbage med stor kraft, hvis lægen eller jordemoderen til konsultationen i andet trimester løfter øjenbrynet og bemærker, at den gravide har taget 10 kilo på og derfor skal til at passe på med vægten. I værste fald ender den gravide i den modsatte grøft og spiser alt for lidt i tredje trimester.

Er man så heldig at kunne sætte tankerne på pause alle 9 måneder, er det kun de færreste der er forskånet for at ville tabe sig igen hurtigt efter fødslen. Alt for mange kvinder går for hurtigt i gang med hård motion eller spiser for lidt under amningsperioden, fordi de er utålmodige.

Du kan positivt programmere barnet sundere under graviditeten
Hvis man synes at mad og vægt fylder alt for meget før, under og efter en graviditet, så gælder det om at begynde at anskue mad som vigtig næring til kroppen og barnet.

Før i tiden mente man, at babyen inde i maven altid sørgede for at få de næringsstoffer, den skulle have. At den var lidt ligesom en snylter, der tog alt, hvad den skulle bruge og efterlod moren mere eller minde underernæret.
Vi er heldigvis blevet klogere med tiden og i dag ved man, at det, moren spiser, spiser barnet. Og det moren mangler, mangler barnet også.

Som mor er man den, der positivt kan programmere babyen og skabe de bedste forudsætninger for at barnet vokser op i en sund krop med et stærkt immunforsvar. En del forskning viser nemlig, at man gennem en sund graviditet kan minimere risikoen hos barnet for både fedme, diabetes, hjerte-kar-sygdomme, indlæringsvanskeligheder, fødevareallergier og ADHD.

Når vægten fylder mere end barnets trivsel
Det kræver respekt for kroppen, at behandle den ordentlig. Og hvis man som kvinde, gravid eller ej, er vant til at kigge negativt på kroppen og vægten, så kan man hurtig falde i ”straf og belønningsfælden”, hvor man enten spiser for lidt, når man har spist for meget dagen før, eller belønner sig selv med slik, fordi man har holdt igen med mad dagen før.
Det er et anstrengende og udmattende mønster og et udtryk for, at vægten fylder mere end barnets trivsel.

Graviditeten kan være startskuddet til at slutte fred med mad
En graviditet kan være en god måde, at lære sit spisemønster at kende. En graviditet kan i bedste tilfælde være startskuddet til at slutte fred med kroppen og maden.

En graviditet virker på mange måder som en megafon, der forstærker alt hvad der er på færre. Er man ked af sin vægt, er man ekstra sårbar overfor kroppens forandring under graviditeten. Er man vred, bliver man ekstra vred. sover man for lidt, bliver man ekstra træt. Er man sulten, bliver man ekstra sulten og er man mæt, mærker man mætheden ekstra meget.

Hvis man er vant til at spise i stedet for at give udtryk for følelserne, så er risikoen at man spiser for meget eller forkert under en graviditet.

At lade kroppens signaler vise vejen til en glad mor
At få et afslappet forhold til mad handler om at respektere og reagere på kroppens signaler. Dvs. tage signalerne alvorligt i stedet for at latterliggøre signalerne i graviditetens og hormonernes navn eller dulme dem med mad.

I praksis betyder det at man kan blive vred, når man er vred, sove når man er træt, søge trøst, når man er ked af det, spise når man er sulten og stoppe med at spise, når man er mæt. At anerkende og respektere de signaler kroppen sender handler om at værdsætte kroppen, for det store stykke arbejde den gør hver dag. Og her er vi tilbage til, at det kræver respekt for kroppen, at behandle den ordentligt.

Man er nået meget langt, hvis man under sin graviditet lærer at værdsætte kroppen og spise efter kroppens signaler. Kroppen kan være en trofast ven og en gratis sundhedsguide, hvis vi tør lytte til den. Desværre ser alt for mange deres krop som et utæmmet madmonster, der skal holdes i kort snor med kalorietabeller og slankekure for ikke at gå amok i kager og slik. Men kroppen fortæller jo så fint, hvordan vi har det – spørgsmålet er, om vi tør have tillid til signalerne, så vi spiser det vi har lyst til, når vi er sultne og stopper med at spise, når vi er mætte.

ser jeg tyk ud i den her mave - jordemoderlounge.dk

Marie har skrevet andre bøger og arbejder som coach – du finder hendes hjemmesider her og her

Previous Post Next Post

2 Comments

  • Reply Henriette november 21, 2014 at 12:39 pm

    Jeg har i mine ungdomsår slåsset med spiseforstyrrelse og et meget anstrengt forhold til mad, men efter mine graviditeter har jeg fået et helt andet forhold til min krop. Jeg kan for det første acceptere den er blevet en kvindekrop nu, og så er jeg så imponeret af hvad den har kunnet præstere med først at gro en baby, og derefter brødføde dem. Det er fantastisk 🙂

    • Reply Helle Broch Nielsen november 22, 2014 at 11:05 am

      Kvindekroppen er nemlig fantastisk, Henriette – jeg ser jo dagligt hvad kvinder kan præstere på fødegangen! Lad os gi’ kroppen credit for det 🙂

    Leave a Reply