Gæsteskriv

Sådan vælger du stress fra i din barsel

I længere tid har jeg fulgt en spændende gruppe om urtekundskab på face-book. Gruppen er startet af Doreen som har en fantastisk viden om naturlig helbredelse. Doreen har sagt ja tak til at være gæsterblogger på jordemoderlounge og har haft frit valg hvad angår emne. Det blev til et relevant lille indlæg  om, hvordan du undgår stress i barselsperioden. Jeg er vild med de enkle råd og det der, med at udnytte den skærpede lugtesans til at nyde krydderurternes duft og smag – ren aromaterapi  🙂   

Velkommen til gæsteblogger Doreen Holmquist 

026 (1)

Sådan vælger du stress fra i din barsel

Det ikke nogen hemmelighed, at 75 % af alle dem der får stress er kvinder.

Meget af dette skyldes, at mange kvinder har en dobbelt rolle da de gerne vil have en karriere og være mor. Dette emne kunne have været et helt blogindlæg i sig selv, men jeg har valgt, at koncentrere mig om den tid, hvor du er på barsel. Så den tid bliver en periode du husker tilbage på med gode minder.

Du skal ændre dit ”mindset”

Dit mindset er den måde, du tænker på. Det vil sige at du skal lære, at tænke på en anden måde. Meget stress skaber vi selv i vores tanker. Det er især forventninger der skaber unødig stress. Det kan være forventninger til fødslen, babyen, det at være på barsel og ikke mindst rollen som mor. Lever tingene ikke op til dine forventninger, kan hele dit liv krakelere og du kan føle dig ked af det og stresset. De fleste mødre vil gerne være perfekte. Mange har det med, at sammenligne sig med andre mødre, og dem i tv eller damebladene. Men du skal lære 2 ting for at forebygge stress:

  1. At skrue ned for forventningerne. Det ikke det samme som, at du ikke må glæde dig. Men det er mere, at du lærer at acceptere tingene, som de er. At du nogle dage ikke orker, at lave mad og køber ”den politisk ukorrekte ” pizza nede på hjørnet.
  2. Lære at være ligeglad med, hvad andre tænker. De er ikke dig. Tankerne omkring det, er som regel også noget du selv skaber. Men du skal vide, at de fleste mennesker er mest koncentrerede om sig selv.

Hvis du ved med dig selv, at du gør det bedste du formår, så er det det vigtigste.

Lær at meditere
Lav en eneste daglig regel med dig selv. Nemlig at du skal meditere hver dag i 12-15 min.

Det er videnskabeligt bevist, at daglig regelmæssig meditation dæmper angst og stress og i stedet giver dig en følelse af ro, overskud og velbefindende.

Find et tidspunkt hver dag, der passer dig og familien. Det kan være, når din kæreste/mand kommer hjem og kan overtage babyen, eller imens babyen sover eller med babyen på skødet (mæt og tilfreds). Find et roligt uforstyrret sted, sluk tv, radio, mobil og pc’en. Sæt dig behageligt med ret ryg og tag tre dybe vejtrækninger, bare sid og vær i nuet. Lad roen falde over dig. Du kan også finde gratis guidede meditationer på pc’en eller som app og bruge dem i starten.

Ud i naturen

Mange snakker om det, men gør det ikke. Det at komme ud i naturen bliver alt for ofte ned prioriteret. Igen er det videnskabeligt bevist, at ophold i naturen sænker stress. Det kan være i haven, parken, eller skoven. Så, jeg vil opfordre til, at man kommer ud og rulle med ”Rullemarie”, som jeg kaldte min barnevogn. Det behøver jo ikke være så lang tid efter fødslen, du får også lidt motion, frisk luft og de gode D-vitaminer fra sollyset.

Naturen gør noget ved alle vores sanser, fuglene synger, du ser en smuk skovsø, du kan smage på krydderurter i haven, dufte en blomst og føle hele stemningen på et dybere plan.  Når, nu din lugtesans sikkert er ekstra sensitiv, så skulle du bruge lidt tid på at dyrke nogle krydderurter i haven, altanen eller i din vindueskarm.  Lad dem stimulerer din lugtesans, brug dem i te, og til at give lidt ekstra smag i din aftensmad. Flere urter stimulerer fordøjelsen.

Til sidst vil jeg sige, nyd din barsel. Den tid kommer ikke tilbage. Jeg kunne godt selv have nydt den noget mere. En barsel går som regel alt for hurtigt.

Hvis du er rolig, er baby det som regel også.

Lidt om mig:

Jeg hedder Doreen Møller Holmquist. Jeg er selv mor til en datter på snart 19 år, som jeg fødte hjemme. Jeg er uddannet pædagog, spædbørnsmassage instruktør, naturvejleder og mindfulness instruktør. Derudover har jeg lært coaching. Jeg har mit eget firma www.mind4nature.dk ,som er for kvinder med stress problemer, og som vil inddrage naturen i deres helbredelse. På min side kan du få en 13 siders gratis guide: ”Mindfulness i byens parker -sådan gør du”, når du tilmelde dig mit nyhedsbrev. Derudover tilbyder jeg foredrag, kurser og stressbehandlinger ud fra min egen ”Grow” metode. Hver mandag kan man i mit drivhus prøve en times meditation og en gang om måneden har jeg en naturdag. Næste naturtema er den 15. juni ”Spis mad med hyld og eventyr”.

Jeg kommer gerne ud i jeres mødregruppe eller andet og fortæller mere om stress, mindfulness og naturbaseret mindfulness. Så kan I prøve en meditation. Send mig en mail på doreen@mind4nature.dk så aftaler vi en pris.

Til Jordmoderlounges læsere har jeg dette super tilbud, der kun gælder resten af juni måned:

2 timers behandling for kun 400 kr. af det problem, der stresser dig allermest lige nu. Når du skriver en mail til mig skal du, huske at skrive, at du er en jordmoderlounge læser.Baby-Scale-GraphicsFairy

 

 

 

 

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply