Opskrifter

Morgenmad

Bananer er gode til morgenmadsretter, ikke mindst under graviditet. Bananer er nemlig rige på kostfibre, mineraler og vitaminer. Kalium og  jernindholdet er relativt højt og så får du B6 vitamin, som er rigtig godt mod morgenkvalme.

For år tilbage tog Henrik og jeg et års orlov fra vores arbejde, solgte alt hvad sælges kunne og rejste ud i verden med rygsækken på ryggen og ungerne i hånden. På et tidspunkt boede vi på Western Samoa, en tropisk paradisø i Stillehavet. Vi boede i en såkaldt fale, en lille palmebladshytte uden vægge, beliggende direkte på stranden. Hver morgen inden det blev alt for varmt, gik vi op og spiste morgenmad på en lille lokal bar – og hver morgen fik vi serveret en tallerken med skiver af papaya og banan. Frugten var udskåret på langs og dryppet med masser af frisk limesaft. Siden da har jeg syntes, at banan er noget af det mest sommermorgenmadsagtige der findes.

Til hverdag kunne jeg ikke forstille mig at gå ud af døren uden morgenmad – man ved jo aldrig hvornår man så får chancen for at sætte tænderne i bananwraps, banancrepes, bananbrød  eller  natten-over-grød med skiver af kølig banan – og måske papaya …

Bananwraps med hjemmelavet nøddesmør
er i al sin enkelthed en tynd omelet lavet af et par sammenpiskede æggeblommer. Omeletten steges i smør ved svag varme. Tag omeletten af og smør den med et tyndt lag nøddesmør og rul den sammen om en banan og en kvist citronmelisse.
Opskrift på hjemmelavet nøddesmør finder du nederst.
BananwrapsBananbrød
er egentlig bare ammekagen bagt med økologiske valnødder. Ammekagen er lidt brødagtig, ikke så sød – og smager faktisk også godt med smør, ost og ingefærmarmelade.
Opskrift finder du nederst
morgenmad, bananbrød

Banancrêpes
er en klassiker og laves af modne bananer most sammen med pisket æg til en fyldig dej.  En banan til et æg. Bages lysebrune på panden i kokosolie. Spises med bær – eller gedeost og basilikum.
bananpandekagerOver-natten-grød – osse kaldet Birchermüesli eller køleskabsgrød
laver jeg af glutenfri müesli overhældt med mandelmælk. Lettest i et syltetøjsglas, hvor det kan rystes godt sammen. Stilles i køleskabet natten over. Om morgenen røres det rundt – tilsættes evt. mere mandelmælk og spises med skiver af banan, mandler, græskarkerner, bær eller tørret frugt.
over-natten-grød

Noget af det bedste ved fridage synes jeg er, at jeg kan spise morgenmad når det passer mig – tidligt, sent eller slet ikke – fordi det når at falde sammen med eftermiddagskaffen  😉

Opskrift på hjemmelavet nøddesmør finder du her
Opskrift på ammekagen/bananbrødet finder du her

Kh. Helle

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply