Gæsteskriv

Husk fedtet   

Hvor er det fedt, at have besøg på bloggen af en af de største kapaciteter indenfor ernæring herhjemme – nemlig forfatteren Anette Harbech Olesen. Anettes indlæg handler om kvinders behov for gode fedtstoffer – ikke mindst hvis du gerne vil være gravid.

Derfor er fedt så vigtigt, før, under og efter en graviditet….
Af Anette Harbech Olesen, forfatter og aktuel med bøgerne Kolesterolkogebogen og Den glutenfri kogebog.
Blogger om mad og sundhed på www.madforlivet.com (Foto: Sara Galbiati)

Vi har alle sammen brug for at spise gode fedtstoffer hver eneste dag. Det tilfører byggematerialer til vores mange milliarder cellemembraner, til kroppens dannelse af kønshormoner, til nervesystemet og er bestemmende for, hvilke signaler, der sendes i din krop. Fedtstoffer af allerbedste kvalitet har også afgørende betydning for din hjernefunktion og dit immunforsvar.

Er du, eller vil du gerne være gravid, så er der endnu større grund til at være opmærksom på at spise gode fedtstoffer. Det kræver nemlig tilstrækkelige mængder mættet fedt at blive gravid. Vores kønshormoner dannes på baggrund af mættede fedtsyrer, og de umættede fedtsyrer spiller også en rolle, ganske enkelt fordi kroppens signaleringsprocesser er dybt afhængige af dem. Under graviditeten kan du pleje dit barns sundhed ved hver dag at spise kvalitetsfedt, såvel mættet som umættet. Dit barns hjerne, nervesystem og celler vil elske dig for det.

Og hvad er så godt fedt? Når du skal vælge, hvilket fedt du ønsker at spise, så handler det først og fremmest om kvalitet fremfor kvantitet. Prioriter økologiske, uspolerede fedtstoffer fra ekstra jomfruolier, kerner, frø, mandler, avocado og økologiske fisk. Gå i en stor bue udenom margariner i alle former, også de smørbare, samt raffinerede olier på klare plastflasker. Også raffinerede fedtstoffer, blandet i fødevarer som for eksempel færdigt bagemix, færdigretter, mayonaisesalater og saucer, kan det betale sig at undgå.

Vi har brug for såvel mættet som umættet fedt af højeste kvalitet hver eneste dag. Gode kilder til det mættede fedt, vi skal have, kan være gammeldags kærnet smør eller jomfrukokosolie. Erstat eventuelt mættet fedt fra kød og kødpålæg med disse gode råvarer. Noget af det bedste du kan stege og bage i er jomfrukokosolie, der også kan have en positiv indvirkning på din tarmflora. Af umættede fedtstoffer kan du med fordel bruge lidt ekstra jomfruolivenolie over salaten hver dag, spise avocado til frokost og hakkede valnødder og mandler i morgenmyslien.

Når vi kommer til de flerumættede fedtsyrer, dem der også kaldes omega 3 og omega 6, så har vi med fedtsyrer at gøre, der er yderst sarte. De er ultra følsomme overfor varme, ilt og lys, og de må derfor ikke varmes op eller stå på køkkenbordet, for så harskner de. Harske olier er ikke sunde at spise.

Det er væsentligt at holde balance i indtaget imellem omega 3 og omega 6 fedtsyrer. Generelt spiser vi for mange omega 6 fedtsyrer fra kød, kødpålæg og mælkeprodukter samt raffinerede majs-, solsikke- og andre omega 6 olier. Og vi får for få omega 3 fedtsyrer fra hørfrø, hampefrø og fisk samt olier herfra. Det kan derfor ofte betale sig at optimere indtaget af omega 3 fedtsyrer på bekostning af raffinerede omega 6 olier og animalsk fedt. Omega 3 fedtsyrer får du primært fra hørfrø, hampefrø og fisk samt olier heraf.

Babys hjerne, nervesystem og celler har brug for de vigtige omega 3 fedtsyrer, og de skal helst være af allerbedste kvalitet for at have den rette opbyggende og sundhedsfremmende effekt. Det er derfor en suveræn beslutning både for dig selv og baby at spise kværnede hørfrø eller hørfrøolie hver dag. Enten i morgenmyslien eller i smoothien. Hampefrøolie smager fantastisk godt og er en olie rig på såvel omega 3 som den sunde omega 6 fedtsyre GLA gammalinolensyre. GLA har særlig stor betydning for dit barns sundhed og styrke. Fisk er også en rig og let tilgængelig kilde til de fantastisk gavnlige omega 3 fedtsyrer, men her må du være særligt påpasselig. Store rovfisk som tun, laks og haj indeholder nemlig høje niveauer af methylkviksølv, der betegnes som verdens farligste tungmetal. Ved at spise det, kan kviksølvet ophobes i dit fedtvæv og enten hæmme din evne til at blive gravid eller blive videregivet til dit ufødte barn. Ophobninger af methylkviksølv, kobber, PCB’er og anden kemi anses for at være en af de primære årsager til det stigende antal kvinder, der har vanskeligt ved at blive gravide. Mangel på vitaminer, mineraler og essentielle fedtsyrer er en anden.

Derfor kan du med fordel være kræsen og kritisk i forhold til dit indtag af fedt. Udvælg det allerbedste og gå i en stor bue udenom alt raffineret, forarbejdet og skjult fedt. Udskift eventuelt olier og margariner med gammeldags kærnet smør og gode ekstra jomfruolier, frø, kerner og mandler i dit køkken, og brug disse fødevarer med rund hånd i maden hver eneste dag. Hold dig fra dåsetun, tunbøffer samt konventionel laks. Spis i stedet økologisk laks og ørred samt små fisk som ansjoser, sardiner og rødspætter. Suppler gerne med en fiskeolie af høj kvalitet, eksempelvis Nordic Natural samt en multivitaminpille indeholdende organiske mineraler og naturidentiske vitaminer med høj optagelighed. Forkæl dig selv med sund, nærende og økologisk mad, på den måde gør du det bedste for dig selv men også for dit barn.  Du er velkommen til at se denne udsendelse, hvor jeg fortæller, hvordan du let kan udskifte de dårlige fedtstoffer i dagligdagen med de allerbedste, og hvorfor det er så vigtigt. Du kan se med her

http://www.madforlivet.com/bloggen/539-sunde-fedtstoffer-pa-youtube.html

ligesom du er meget velkommen på min hjemmeside www.madforlivet.com hvor du kan søge i mere end 900 artikler samt skrive dig op til mit gratis månedlige nyhedsbrev om mad og sundhed.

Læs mere om bogen der omhandler kolesterol og blodsukker .

Tak til Anette for at øse af sin store viden – kan kun anbefale dig at følge hendes hjemmeside.

Har du lyst til avocado-chokomousse eller lakserillette fyldt med gode fedtsyrer finder du opskrift her
2 grimme der gør gravide smukke  

veer

Previous Post Next Post

2 Comments

  • Reply Annitta julstrøm februar 15, 2015 at 8:36 am

    Hvor er det dejlig læsning. For knap 1 år siden begyndte vi netop at skifte alle de rafinerede fedtstoffer ud med kokosolie, rigtigt smør og Cheasy fraichen ud med en fed creme fraiche og vi forsøger at købe fødevarer der er så lidt forarbejdet som muligt. Alt dette gjorde vi pga jeg ofte havde ondt i maven og vores datter har altid haft en meget sensitiv hud med børneeksem og diverse udslæt (hun er 12 år). Efter nogen uger fik vi begge to det bedre og ægtefællen tabte sig faktisk et par kilo

    • Reply Helle Broch Nielsen februar 15, 2015 at 9:25 am

      Hvor er det skønt at høre Annitta. Dejligt du deler dine erfaringer her, til inspiration for andre. God søndag til dig 🙂

    Leave a Reply