Bliv inspireret

Fødslens dans

Den feminine, orientalske mavedans er en gammel rituel frugtbarhedsdans, som oprindeligt havde til formål, at forberede kvindekroppen på graviditet og fødsel ved at smidiggøre bækkenet.
Oplæringen i dansen startede når pigen fik sin første menstruation. Det er i hvert fald, hvad en ægyptisk mavedanserinde engang fortalte mig, efter vi havde overværet hendes storslåede danseshow i Cairo.
Dengang gik jeg selv til mavedans og blev vildt fascineret af hvad – den i øvrigt aldrende – danserinde fortalte om dansebevægelser der kunne lindre smerte, holde sindet fokuseret og hjælpe barnet på dets første rejse ud i verden.

Det kom jeg så lige i tanke om igen forleden, da jeg blev kontaktet af en mavedanser fra Århus som gerne ville tilbyde jer – Jordemoderlounges læsere – en gratis time med mavedans. Tilbuddet lagde jeg på FB men fik virkelig lyst til at høre mere om dansens muligheder for gravide, så det blev til en del skriveri frem og tilbage med kvinden bag tilbuddet, Esme Özkaya.

esmeEsme har tyrkisk baggrund og underviser i mavedans i  fitness.dk i Århus. Esme fortæller, at mavedansen med sine bløde, afrundede cirkelbevægelser af bækkenet skaber et naturligt flow af energi som spænder bækkenmuskulaturen af. Når bækkenet roteres i bløde 8-talsbevægelser sker der på samme tid en toning og en afspænding af musklerne.

Den musik der danses til, beskriver Esme som meditativ og kan på den måde hjælpe til, at gravide under dansen vender blikket indad og fokuserer på barnet i maven. Dette styrker bonding, dvs. tilknytningen til den lille. Bevægelserne får tankerne til at falde til ro og har således en nærmest mindfull effekt på sindet, hvad enten du er gravid eller ej.

Som Esme skriver, har mange gravide tendens til at blive trætte i ryggen, få lændesmerter og  belaste kroppen med en forkert holdning. Ved at træne mavedans i graviditeten, kan lændesmerter bedres eller endda forebygges helt. Osse kvinder der lider af smerter op til og under menstruation, kan have gavn af de forskellige bevægelser der udføres under dansen.

Du kan finde mavedanserhold i de fleste byer og ifølge Esme kan man som gravid sagtens deltage på et hold sammen med ikke-gravide.

I øvrigt har jeg en skøn kollega, Elin Holmberg der foruden at være en erfaren jordmoder der har taget imod det halve Esbjerg, også er en prægtig mavedanser. I forbindelse med dette oplæg, var det oplagt at spørge hende, om der evt. er noget gravide skal være særlig opmærksomme på eller tage hensyn til, før de kaster sig ud i dansen. Elin fortalte at hun har danset sammen med en del gravide og at det med dansen som med alt andet, er vigtigt at lytte til kroppen og mærke efter om man har det godt med de forskellige bevægelser. Det må selvfølgelig ikke gøre ondt eller give ubehag – herudover er der kun fordele og Elin fremhæver også  mavedansens styrkende effekt på muskulaturen i bækken, ryg og lænd.

Kh. Helle ♥

Ps: hvis du bruger de blide 8-talsbevægelser under fødslen, vil det hjælpe barnet med at rotere ned gennem bækkenet og dermed lette forløbet. Faktisk er der mange fødende der intuitivt bevæger bækkenet på denne måde. Og som en extra bonus for alle os, der ikke lige skal føde, så giver mavedans en stærk bækkenbund, der kan  forhindre nedsynkning af blære og livmoder efterhånden som østrogenmangel gør alting slaaappere  😉fødslens dans 1

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply