Jordemoderi

Fertile kvinder skal ha’ jern, skal de …

6 måder at bedre jernoptagelsen

Sundhedsstyrelsen anbefaler gravide, at tage jerntilskud fra graviditetsuge 10.
Egentlig burde behovet for jerntilskud vurderes individuelt fordi mineralet ikke skal overdoseres. Når man alligevel anbefaler det som generel profylakse, dvs. til alle, skyldes det at undersøgelser angiveligt har vist, at en stor del af danske  kvinder i den fertile alder, er så meget i jernunderskud, at det ikke er optimalt for en graviditet.

Jern i graviditeten bruges til at øge mængden af røde blodlegemer hos dig og til at til at dække fosteret behov for jern. Mineralet spiller osse en stor rolle i opbygningen af moderkagen –  og heyy … snyd ikke dig selv for at læse mere om dette vidunderlige organ, der er link nederst 😉
Det er individuelt hvor meget man bløder under fødslen, men en god jernstatus sikrer, at du ikke udtømmer dine jerndepoter og bliver unødigt påvirket af jerntab ved blødning inden for det normale.

Ifølge den danske overlæge Nils Milman (googl ham) der gennem mange år har forsket i det menneskelige jernstofskifte, kan udtalt jernmangel hos gravide føre til for tidlig fødsel og børn med lav fødselsvægt!

Tegn på jernmangel er først og fremmest træthed og utilpashed. Ved sværere mangel kan man få hovedpine, hjertebanken, stakåndethed, bleg hud og uro i ben og arme. Børn med jernmangel har ofte nedsat appetit og hyppige infektioner. Tal med din læge, hvis du har mistanke om, at du eller dit barn er i jernunderskud.

Man kan sagtens vedligeholde en god jernstatus og dermed blodprocent med lødig, jernholdig kost men er værdierne for lave, er det nødvendigt med tilskud.

Jern får du i animalske produkter, som rødt kød og indmad, det såkaldte hæm-jern. Husk at gravide ikke må spise lever pga. det høje  A-vitaminindhold. Der er også masser af jern i grønne grøntsager som broccoli og spinat, i rødbeder og i bælgfrugter – linser, bønner og kikærter du ved. Fuldkorn, nødder, frugt og bær indeholder også jern – især er tørret frugt som abrikoser og svesker en rig kilde.

Det tropiske bær Acai indeholder osse en del jern – fås som pulver til at putte i smothien eller som saft. Teffmel som er et glutenfrit græsmelsprodukt til bagning, er ligeledes meget rigt på jern – se link om teff nederst. Jern i plantemad er af typen non-hæmjern.

Jern får vi altså mange steder fra, men der er forskel på hvordan vi optager det og optagelsen er i sagens natur ret essentiel. Her får du nogle fif til optimal optagelse både fra kost og evt. tilskud.

  • Generelt optages jern af hæmtypen lettere end nonhæmjern – dog har undersøgelser vist at vegetarer ikke har dårligere jernstatus end andre. Spiser du kød, vil et varieret måltid med kød, fisk eller fjerkræ sammen med grøntsager sikre optimal optagelse.
  • Drikker du te eller kaffe til dit måltid? Lad være med det – begge dele blokerer for optagelsen af jern. Faktisk skal der helst gå et par timer efter måltidet eller indtagelse af tilskud, før du drikker te og kaffe. Ups og øv – det synes jeg er træls, den bedste kop kaffe er den lige efter aftensmaden eller sammen med morgenmaden ….
  • Mælk duer heller ikke i forbindelse med optagelse af jern. Dette skyldes at indholdsstoffet casein samt calcium i mælken og andre mejeriprodukter, nedsætter jernabsorberingen.
  • Jern optages ligesom andre næringsstoffer i dit tarmsystem så hold tarmen i topform med sund kost og evt. tilskud af mælkesyrebakterier. B12-vitamin som naturligt dannes i tyktarmen ,har stor betydning for dannelsen af blodceller. Hvis du får forstoppelse af jerntilskud og evt. får sort afføring er det sandsynligvis tegn på dårlig optagelse. Skift præparat eller tal med din læge.
  • C-vitamin understøtter optagelsen af jern – skyl jernpillen ned med juice eller køb et tilskud der også indeholder c-vitamin.
  • I gamle dage hed det sig, at man skulle lave mad i jerngryder, for så ville en lille smule jern fra potter og pander vandre over i maden – og ved du hvad – det er rigtig nok. Ud med teflon ind med jern!

Jern i store mængder er giftigt – så tag aldrig mere end anbefalet mængde, få målt din blodprocent og tal med din læge om hvor meget du har brug for. Og husk så at opbevare jernpiller uden for små børns rækkevidde.

Moderkagen er et fantastisk organ – se her

Læs mere om teff- mel her

Ps: selvom der er jern i rødvin, er det altså rødbedesaft der er i glasset øverst – det er jo en jordemoderside 😉

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply